Szlakiem trzech schronisk - czyli od Rabki na Turbacz

Deszczowy weekend w GorcachDeszczowy weekend w GorcachTo propozycja absolutnie dla wszystkich. Swoje wyjść trzeba - to fakt - ale szerokie gorczańskie trakty, piękne widoki na trasie i aż trzy schroniska "po drodze", sprawiają, że każdy da radę. Od lat pięciu do stu pięciu.

Deszczowa Rabka

Dojechaliśmy do Rabki z lekka mżawką na karkach. No, ale taki to już urok naszych wypraw. Na palcach jednej ręki możemy policzyć te dni, w których nie pada albo nie wieje. Bo standardem jest jednak uroczy mikst oby tych okoliczności okraszony przenikliwym zimnem.

Ale góry ponoć kształtują charakter. Więc nie ma co marudzić.

Ruszyliśmy ostro i niestety w niezbyt szczęśliwym kierunku. Niby zgodnie z mapą - ale jakoś tak bez uczucia i zamiast skręcić za przystankiem PKSu, w stronę mostka w prawo - poszliśmy prosto. Miało być czarnym do połączenia z czerwonym, wyszło - nieco hardcorowo.

Miejsce tragicznej katastrofy lotniczej z 1973r.Miejsce tragicznej katastrofy lotniczej z 1973r.Koniec końców - dopadliśmy czerwony tuż przez Maciejową, gdzie zatrzymaliśmy się na chwilę, by ogrzać się ciepłą herbatą.

Cały czas czerwonym

Gdy ruszyliśmy dalej - deszcz przestał padać i choć błoto pod butami czasem dawało się we znaki - to szło się na prawdę bardzo sympatycznie. Dużo zieleni, pusty szlak i wszechobecna cisza. Nic lepszego nie mogło się trafić.

W dobrych nastrojach dotarliśmy na Stare Wierchy. Tu musieliśmy stoczyć dramatyczną walkę o smażone kiełbaski - z zagonami rozwrzeszczanej wycieczki szkolnej. Koniec końców - wygraliśmy i coś tam na ruszt udało się nam wrzucić.

Gorce to góry piękne i niestety niebezpieczne. Wydaje się, że łatwo dostępne - ale to złudzenie, które niestety sporo osób przypłaciło życiem. Co jakiś czas - od samej Rabki - na poboczach szlaku znajdujemy znicze i krzyże.

Ten najbardziej dramatyczny jest świadkiem tragedii, która rozegrała się w 1973 roku. Na grzbiecie Obidowca rozbił sie sanitarny samolot transportowy. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdziecie na tej stronie http://www.gorczanskipark.pl/page,art,id,133,kategoria,_Katastrofy_lotnicze_w_Gorcach.html

Piękne, zielona tarasy między Rozdzielem a TurbaczemPiękne, zielona tarasy między Rozdzielem a TurbaczemTurbacz czeka

Mniej więcej od Rozdziela zmienia się diametralnie krajobraz. Zamiast gęstego lasu - coraz więcej pustych grzbietów i wzniesień. Suche drzewa i wiatrołomy - dają do myślenia. Matka natura choć tak piękna - jest potężna i trzeba o tym pamiętać.

Ostatni odcinek tuż przed szczytem to wspaniałe, zielone trawersy, wśród których wije się w stronę szczytu wąska ścieżka. Nieco wstydliwie, jakby nie chciała prowadzić turystów do kamiennego słupa z napisem 1320 m. n.p.m.

Na szczycie sporo ludzi. Szkoda, że pogoda średnia - widoków zbyt pięknych nie ma. Po kilkunastu minutach schodzimy w dół.

Duży murowaniec

Chłodny, deszczowy poranek i schronisko w tle.Chłodny, deszczowy poranek i schronisko w tle.Schronisko - to właściwie ogromny kompleks turystyczny. Kilka pięter, spora kubatura, chyba rzadko brakuje tu miejsc noclegowych. Jeśli dopisze Wam szczęście to z okna możecie podziwiać piękną panoramę doliny pod Turbaczem. Jeśli nie - cóż chmury też wyglądają ciekawie. Szczególnie po paru piwkach.

Po całkiem przyjemnej nocce - zebraliśmy się wczesnym rankiem na śniadanie. Niestety, duże obiekty do niemal gwarancja dużego tłoku w stołówce. Zrezygnowaliśmy ze śniadania i porannej kawy, licząc, że nadrobimy braki na Starych Wierchach.

Nie wiem, czy to głód, czy inne okoliczności sprawiły, że zejście do Rabki odbyliśmy w tempie wręcz błyskawicznym. Końcówka trasy - już "po bożemu". Czerwonym do rozwidlenia z czarnym. I czarnym do samego dołu.

Jak na ironię, gdy wsiadaliśmy do samochodu - zza chmur zaczęło przebijać się słońce. Cóż, taki to już urok naszych wypraw górskich.

mg

GALERIA

Data wyprawy: 25-26 maja 2013.

Trasa przejścia - Rabka Zdrój (Zającówka) czarny do czerwonego - Maciejowa - Stare Wierchy - Turbacz